Wszystkie teksty są autorstwa autora bloga.
Co oznacza, że teksty na tym blogu nie muszą być (w pewnych kwestiach) zgodne z linią, czy oficjalnymi poglądami, naukami Kościoła Katolickiego.

Licencja tekstów na blogu: CC-BY (Creative Commons - Uznanie Autorstwa)
Jeśli jakikolwiek tekst lub fragment pojawi się na blogu, to jest oznaczony autorstwem, czy źródłem.

piątek, 11 września 2015

Brewiarz (Liturgia Godzin) #7: Śpiew, czyli gwiazdki, ukośniki itp.

Liturgia Godzin to przede wszystkim śpiew.

Każdy psalm, czy Hymn jest podzielony. Psalmy na linie pomiędzy chóry (dwie linie), a Hymn pomiędzy zwrotki.

* - na końcu linii oznacza dłuższą pauzę.
Wcięcie lub nowy akapit to linie dla drugiego chóru.
Krzyżyk (w Psalmach) - to oznaka, że "śpiewa" się dalej, z bardzo krótką pauzą.

Ale w Liturgii godzin znajdziemy różne oznakowania np. Antyfon (między Psalmami):


Dwie takie same Antyfony, a jednak oznakowanie inne. Antyfoniarz ma gwiazdkę, ale już wszyscy mają ukośnik.
Jak to interpretować?

Jak napisałem, gwiazdka w Psalmach oznacza pauzę, dłuższą przerwą. Ale w przypadku Antyfon, oznacza (może oznaczać, bo ekspertem nie jestem) to całkiem coś innego - ciąg dalszy, ale ze zmianą tonacji.
Ukośnik dla "wszystkich" to tak naprawdę, krótka pauza, albo po prostu... pauza.

Powyższy przykład pokazuje, że gwiazdka poza Psalmami oznacza małą pauzę, bardzo krótką, oraz może, choć nie musi zmianę tonacji.


Krzyżyk to oznaka bardzo krótkiej, praktycznie znikomej pauzy i obowiązek przeskoczenia do kolejnej linijki.

Powyższy przykład, z czerwonym krzyżykiem.
Oznacza on, że Antyfoniarz przeskakuje do kolejnej linijki, ale w Psalmie. Czyli śpiewa Antyfonę + kolejną linijkę już w Psalmie. Jak też widać, Antyfona znajduje się jako początek Psalmu. Zatrzymanie się po krzyżyku grozi wpadką i pewną konsternacją.
W takim wypadku jeden z chórów, który miałby zaczynać Psalm jako pierwszy, zaczyna od kolejnych swoich wersów, a chód drugi po prostu zaczyna śpiew, po tym jak antyfoniarz skończy ten drugi wers w Psalmie.

Warto na to zwracać uwagę, aby w zgromadzeniu lub w zakonie nie wpaść lub nie wywołać lekkiego oburzenia, czy konsternacji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz